سه‌شنبه، تیر ۲۵، ۱۳۹۲

تولید دیوانه وار اتوموبیل و افزایش نجومی آمار قطعات معیوب

 
 
منبع:  روزنامه آلمانی فرانکفورتر روند شاو Frankfurter Rundschau
ترجمه: اکبر تک دهقان
25 تیر 1392- 16 ژوئن 2013

 
شرکت اتوموبیل سازی آلمانی ب.ام.و BMW بویژه، دارای نرخ بالای فراخواندن خودروها است. 
--------------------
 
در بازار آمریکا، که برای صنایع اتوموبیل سازی در سطح جهانی تعیین کننده است، براساس یک مطالعه، تعداد اتوموبیلهای فراخوانده شده در این سال میتوانست به یک سطح رکورد گونه بالغ گردد: تنها تا ماه ژوئن، شرکتهای اتوموبیل سازی در این کشور، 11.3 میلیون اتوموبیل را به کارگاههای تولیدی برگردانده اند. بویژه این به مارک ب.ام.و BMW مربوط شده است.*1
 
بدلیل نقص ایربگ های Airbags صندلی کنار راننده این اتوموبیلها، [تاکنون] حادثه ای روی نداده است. رفع این نقیصه در کارگاه شرکت اصلی، حدود یک ساعت بطول می انجامد و ظاهراً اینهمه، مسئله مهمی بنظر نمیرسد. با اینوجود، این برای شرکت ب.ام.و BMW دردسر خیلی بزرگی بود. این کنسرن، میبایستی طی ماههای گذشته، دست به فراخواندن چندین هزار اتوموبیل میزد. این اقدام چندین میلیون یورو هزینه ببار آورد. اضافه بر این، در میان چندین مدل از اتوموبیلهای این کنسرن، مشکلاتی در جریان برق آنها وجود داشت. ب.ام.و BMW در نیمه اول سال جاری، باید در مجموع بیش از نیم میلیون اتوموبیل را به کارگاههای خود در آمریکا برمیگرداند.
 
نتیجه گیری فوق، در مرکز تحقیقات مربوط به صنایع خودروسازی مدرسه عالی برگیش گلادباخFachhochschule Bergisch Gladbach بدست آمده است. براساس پژوهش مزبور، به اینترتیب شرکت ب.ام.و BMW بالاترین نرخ عملیات فراخوان اتوموبیلهای فروخته شده را در میان شرکتهای بزرگ کسب کرده است. نرخ اتوموبیلهای فراخوانده شده نزدیک به 334% است. این به این معنا است: به میزان بیش از 3 برابر تعداد اتوموبیلهای فروخته شده در 6 ماه گذشته، اتوموبیل برگشت داده شده است- رقم بالا به این مربوط است، که اتوموبیلهای دارای نقص فنی، طی چندین سال به فروش رسیده بودند. در همان حال، این واقعیت، فاجعه ای برای ب.ام.و BMW بحساب آمده، به نام و موقعیت این تولید کننده اتوموبیلهای با کیفیت بالا صدمه میزند.
 
این وضعیت منفی، گریبان کرایسلر Chrysler را هم گرفته است: قبل از همه این تهدید وجود داشت، که در صورت تصادف از روبرو، باک بنزین مدلهای مختلفی از جیپ Cherokee- Jeep آتش بگیرند. در بسیاری از اتوموبیلهای بیابانی این شرکت خواهر کنسرن فیات، مشکلاتی در سیستم انتقال قدرت وجود داشتند. مجموعاً حتی 2.85 میلیون فراخوان اتوموبیل طی 6 ماه صورت گرفت.
 
برگشت اتوموبیلهای مورد فوق، از سوی نهاد دولتی سختگیر آمریکایی National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA) به جریان افتاد. اداره مزبور همواره زمانی دخالت میکند، اگر نقایصی در اتوموبیلها ظاهر میشوند، که برای اطمینان [راننده گی] اهمیت داشته باشند. رئیس کنسرن شرکت وابسته به فیات سرجیو مارخیو نه  Sergio Marchionne، بدلیل هزینه سنگین فراخواندن اتوموبیلها، با شدت علیه حکم نهاد دولتی دست به اعتراض زد. او اما در نهایت میبایستی زیر بار میرفت و تعمیر باک بنزین و سیستم انتقال قدرت [اتوموبیلهای معیوب] را میپذیرفت.
 
نرخ فراخواندن اتوموبیلها در نیمه اول سال: 142%!
 
محققین دانشگاه آلمانی، برای نیمه اول امسال، نرخ متوسطی برای فراخواندن اتوموبیلها به میزان 142% را محاسبه کرده اند. مسئول این پژوهش اشتفان بارت چل Stefan Bratzel، از آمار جدید بسیار بالا برای 6 ماه مزبور صحبت میکند. از نظر او، اگر ترند Trend کنونی ادامه یابد، رکورد منفی سال 2010 میتواند در این سال پشت سر گذاشته شود. پژوهشگران مؤسسه فوق، بطور سالانه دومین بازار بزرگ اتوموبیل دنیا (بازار آمریکا) را در موضوع نقایص فنی مورد بررسی قرار میدهند، چون این برای کل دنیا نمونه محسوب میگردد. دلیل آن این است، که نهاد دولتی آمریکایی NHTSA مراقب است، تا استانداردهای بالایی برای اطمینان وضع شوند. علاوه بر این، قوانین آمریکا شکایتهای دسته جمعی علیه تولید کنندگان اتوموبیل را امکانپذیر میسازد، که به پرداخت خسارتهای جنجالی منجر شده اند. از این رو، شرکتهای اتوموبیل سازی در آمریکا بشدت تلاش میکنند، از بروز نقص فنی در اتوموبیلها جلوگیری کنند.
 
آقای بارت چل Bratzel روشن میکند، که آمارهای 6 ماهه، تنها نتایج کوتاه مدت محسوب میشوند- این را مورد فولکس واگن VW نشان میدهد.*2 پژوهشگران اتوموبیل، در مورد فولکس واگن حتی یک مورد فراخواندن اتوموبیل طی ماه ژانویه و ماه  ژوئن سال جاری در آمریکا را ثبت نکرده اند. اما همین شرکت در چین، ژاپن و استرالیا، میبایستی چندین هزار اتوموبیل را برای تعمیر برمیگرداند، چون سیستم کلاچ و دنده آنها گیر میکرد.   
 
پژوهشگر دانشگاه آلمانی اما اضافه میکند، که فراخواندن اتوموبیلها در آمریکا "یک شاخص قوی برای کیفیت تولید شرکتهای تولید کننده اتوموبیل" محسوب میشوند. در همین آلمان وضعیتی مشابه حاکم است: هرچند تعداد فراخواندن اتوموبیلها با میزان 162 مورد در سال گذشته، در مقایسه با سالهای 2010 و 2011 اندکی بهتر شده است. بقول نامبرده: "با این وجود ما در آلمان در سطح بالایی از فراخواندن اتوموبیلها باقی میمانیم."
 
مورد ب.ام.و BMW با نقص ایربگ های Airbags آن، از چندین نظر یک نمونه است. از یک طرف، دو سوم همه نقایص متوجه "امنیت مسافرین" و یا "بخشهای الکترونیک" بوده، از طرف دیگر، شرکت ژاپنی تاکاتا Takata نه فقط به شرکت ب.ام.و BMW بلکه همچنین به شرکتهای تویوتا، هوندا و نیسان هم با فراخواندن اتوموبیلهای آنها آسیب زد. این شرکت، ایربگ های  Airbags معیوب را به شرکتهای اتوموبیل سازی مزبور فروخته بود.
 
برای پژوهشگر نامبرده در دانشگاه آلمانی، یکی از مشکلات اصلی رشته صنعتی مورد بحث در همینجا قرار دارد: تولیدکنندگان مارکهای مشهور اتوموبیل، بدلیل فشار هزینه ها، همواره بخشهای بزرگی از تولید نهایی را به قطعه سازان واگذار میکنند. این اما در همان حال، بغرنی تولید نهایی را افزایش داده، و زمینه بروز نقایص را بالا میبرد. فاجعه بار اینکه: کنسرنهای اتوموبیل سازی برای افزایش بازدهی هر چه بیشتر [تولید]، به استفاده از قطعات یکسان روی می آورند. به این معنا که یک قطعه (یا مارک معین) در مدلهای مختلفی مورد استفاده قرار میگیرد. از این طریق، "ریسک آسیب پذیری" بالا رفته و [وجود] یک قسمت معیوب بمعنای میلیونها فراخوان اتوموبیل [از مارکهای مختلف] خواهد بود.
 
همه مسائل [بالا] در رشته ای روی میدهد، که هر چه بیشتر تولیدات جدیدی را به بازار وارد میکند. علاوه بر این، خودروها به سیستم الکترونیک هر چه بیشتری مجهز میشوند- [که برای مثال]، حرکت اتوماتیک در حالت " توقف و حرکت" ترافیک [نظیر حالت ترافیک سنگین]، جدیدترین آن است.*3
 
--------------------
توضیحات
 
*1- کارخانجات بایری تولید موتور (شرکت سهامی) ب.ام.و Die Bayerische Motoren Werke، یک شرکت بزرگ آلمانی است، که در سال 1916 تأسیس شده و مرکز آن در شهر  مونیخ مرکز ایالت بایرن قرار دارد. شرکت رویل رویز و مارک اتوموبیل مینی هم به این کنسرن تعلق دارند. آخرین اطلاعات منتشره پیرامون آن در سال 2012 بقرار زیر است:
 
تعداد کارکنان: 105.876 هزار نفر
مجموع فروش : 76.848 میلیارد یورو
سود: 5.122 میلیارد یورو
مجموع بیلان سالانه: 131 میلیارد و 850 میلیون یورو
 
*2- نزدیک به سه ماه قبل، فولکس واگن میبایستی نزدیک به 380000 اتوموبیل را در چین به کارخانجات خود فرامیخواند. دلیل آن، بروز مشکلاتی در سیستم کلاچ اتوموبیلها بود. ظاهراً این شرکت در ژاپن هم مشکلاتی با سیستم صفحه کلیدهای اتوموبیلهای خود داشت. این کنسرن به این دلیل، 100000 اتوموبیل را به کارگاههای خود فراخوان میدهد.
 
 
*3- در تحقیق بالا که در منبع زیر با دقت بیشتری بیان شده است، دلایل بروز نقص فنی و افزایش آمار اتوموبیلهای فراخوانده شده، بشرح زیر نقل میگردند:
 
 
1- اتوموبیلها به لحاظ تکنیکی مداوماً پیچیده تر میشوند
2- تکامل نوع جدید اتوموبیلها مداوماً تسریع میشوند
3- تکامل نوع جدید اتوموبیلها مداوماً جهانی تر میشوند
4- افزایش فشار هزینه ها به کیفیت اتوموبیلها صدمه میزند
 
در میان دلایل بالا، که از سوی تحقیق دانشگاهی فوق، بعنوان دلایل افزایش بروز نقایص فنی و فراخواندن اتوموبیلهای فروخته شده اعلام میگردد، جای مهمترین عامل، یعنی عامل انسانی و شرایط کار، بویژه تشدید روند منفی در این زمینه، کاملاً خالی است و البته که این امری تصادفی نیست!
 
فشار شرایط کار، کاهش دستمزدها، کاهش زمانهای استراحت، حذف بسیاری از مزایای گذشته در دولتهای "رفاه"،  افزایش شدت و سرعت کار، افزایش نجومی قراردادهای موقتی و کار اجاره ای، خطر اخراج سهل و ساده، و تشدید رقابت میان کارگران برای حذف یکدیگر و دامن زدن به آن از سوی مدیران، فشارهای روحی متعددی برای کارگران ایجاد کرده است. حتی خودکشی ناشی از شرایط کار، در اروپا هم به یک موضوع عادی تبدیل شده است. بعنوان تنها یک نمونه، منبع زیر خبر از خودکشی 4 نفر از کارگران کارخانه اتوموبیل سازی پژو در فرانسه در ماههای آوریل و مای 2007 میدهد، که دلیل آن مشخصاً فشار شرایط کار اعلام شده است. البته از این موارد بسیار زیاد است.
 
 
در منبع زیر، هزینه های معالجات بیماریهای روانی ناشی از فشارهای محیط کار در آلمان در سال 2008، به طور مستقیم به 29 میلیارد یورو و غیرمستقیم حتی به میزان 45 میلیارد یورو تخمین زده شده است.
 
 
تحت شرایط بدتر شدن مداوم شرایط کار، که هیچ جایی در این تحقیق  دانشگاهی ندارد، تمرکز بر موضوع کار و علاقه و انگیزه کارگران به نتایج کار کاهش یافته، بروز نقایص در محصولات و کاهش کیفیت تولیدات به یک روال عمومی تبدیل شده است. از آن گذشته، کارگران خود شاهدند، که شرکتها برای راندن رقیبان از بازار و بمنظور تولید ارزان تر و فراوان تر، دست به استفاده از مواد اولیه و قطعات کم کیفیت زده، به مشتری و رضایت او اهمیتی نمیدهند. این بطور مضاعف، به درکی همگانی در کارخانجات، بویژه وابسته به صنایع فلز و اتوموبیل سازی دامن زده، که گویا، برای مدیران و شرکتها هم، برگشت خوردن بخشی از تولید، به شیوه رایج مدیریت و کارخانه داری مبدل شده است.
 
در برخی از محیطهای کار تولید صنعتی در آلمان، از سوی کارگران تکه کاغذی با این عبارت در محل استراحت و سیگار کشیدن  به دیوار چسبانده شده است: "اگر به من خوب پرداخت کنی، خوب کار میکنم. اگر به من بد پرداخت کنی، بد کار میکنم!"
 
کوتاه: کار خوب در ازاء دستمزد خوب- کار بد در ازاء دستمزد بد!
--------------------
عنوان اصلی مقاله: میلیونها اتوموبیل باید به کارگاههای تولید برگردانده شوند
تاریخ اصلی مقاله: 10 ژوئن 2013
نویسنده: فرانک توماس ون چل Frank-Thomas Wenzel
نشانی مقاله: http://www.fr-online.de/wirtschaft/pkw-rueckrufe-millionen-autos-muessen-zurueck-in-die-werkstatt,1472780,23657460.html 
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر