شنبه، بهمن ۰۴، ۱۳۹۳

قطعیت خرید انبوه اوراق قرضه های دولتی توسط بانک مرکزی اروپا


منبع: سایت اینترنتی "اشپیگل آنلاین" (Spiegel Online)
ترجمه: اکبر تک دهقان
4 بهمن 1393- 24 ژانویه 2015


اقدام اضطراری علیه تهدید تورم منفی: بانک مرکزی اروپا در صدد است، ماهانه 60 میلیارد یورو [برای خرید] اوراق قرضه های دولتی صرف کند. این برنامه باید فعلاً تا انتهای ماه سپتامبر 2016 ادامه پیدا کند.


بانک مرکزی اروپا ماهانه 60 میلیارد یورو اوراق قرضه های دولتی و سایر اوراق بهادار را از کشورهای حوزه یورو خواهد خرید. در ماه مارس بایستی با خرید اوراق قرضه های دولتی دارای بهترین رتبه اعتبار مالی شروع شود. این برنامه بایستی تا انتهای سال 2016 ادامه یابد. [میزان] خرید اوراق بهادار براساس درصد سهم کشورها در [مجموع سرمایه] بانک مرکزی اروپا خواهد بود. این موضوع را ماریو دراگی (Mario Draghi)، رئیس بانک مرکزی اروپا، در روز پنجشنبه [22 ژانویه- 2 بهمن] به اطلاع رساند.*1

برای چنین اقدامی علیه بحران، که در زبان حرفه ای به گشایش کَمّی (quantitative Lockerung) [یا گشایش مقداری و یا افزایش انبوه نقدینگی] مشهور است، بانک مرکزی اروپا دست به چاپ اسکناس زده و به اینوسیله اقدام به خرید اوراق بهادار میکند. طی چند ماه، ماریو دراگی و سایر مدیران اصلی بانک مرکزی اروپا، بازارها را برای برداشتن چنین گامی آماده کرده بودند.

با بازکردن راه تزریق پول، بانک مرکزی اروپا قصد دارد، براساس الگوی بانک مرکزی آمریکا، از طریق پرداخت وام، به رشد اقتصادی تحرک ببخشد. بدلیل اینکه با توجه به کاهش نرخهای تورم، بسیاری از تحلیلگران نگران غلطیدن اقتصاد حوزه ارزی یورو به مسیر تورم منفی، یعنی بروز چرخه سقوط قیمتها و عقبگرد سرمایه گذاریها هستند.

بسیاری در بازارهای مالی امیدوارند، که [به این ترتیب] تکانی به قیمتهای اوراق بهادار داده شود. به این دلیل که با سیاست پول ارزان، مدیران بانکهای مرکزی باعث به راه افتادن یک جهش قیمتهای سهام شدند. به اعتقاد کارشناسان معاملات در بانکها، این پول زیاد بهرحال باید سرمایه گذاری شود. اگر شرکتها بلطف پول فراوان، بیشتر درآمد کسب کنند، ممکن است به این ترتیب، سود و همراه آن قیمت سهام نیز، افزایش پیدا کنند. 

پس از اطلاع ماریو دراگی، همین اتفاق هم افتاد. شاخص سهام بازار بورس آلمان به سطح رکورد گونه ای بالا رفت. ارزش ارز یورو آشکارا تنزل کرد.

در این میان، بانک مرکزی اروپا نرخ بهره بانکی پایه در حوزه یورو را، همچنان که انتظار میرفت، در پایین ترین سطح یعنی 0.05% باقی گذاشت. همچنین هزینه [یا بهره] حفظ کوتاه مدت پولهای بانکهای معمولی نزد بانک مرکزی اروپا، بدون تغییر در سطح 0.2%- باقی ماند.

--------------------
توضیحات مترجم

*1- مجموع سرمایه ای که بانک مرکزی اروپا از طریق چاپ اسکناس و برای هدف عنوان شده تأمین خواهد کرد، به میزان 1 بیلیون و 140 میلیارد یورو تعیین شده است.

--------------------
محتوای مقاله، دیدگاه مترجم را منعکس نمیکند. اطلاعات موجود در بخش توضیحات، از سوی مترجم و با دقت لازم، از منابع مختلف آلمانی زبان جمع آوری شده اند.
عنوان اصلی مقاله: Kauf von Staatsanleihen, EZB flutet Märkte mit 60 Milliarden Euro pro Monat
خرید اوراق قرضه های دولتی؛ بانک مرکزی اروپا ماهانه 60 میلیارد یورو پول به بازارها میریزد
تاریخ اصلی مقاله: 22 ژانویه 2015- 2 بهمن 1393
علامت کروشه [] و علامت پرانتز () و مطالب درون آنها، بمنظور انتقال بهتر موضوع، از سوی مترجم بکار رفته اند.
تأکید از طریق فونت درشت، از مترجم است.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

دوشنبه، دی ۲۹، ۱۳۹۳

طرح جدید بانک مرکزی اروپا در موضوع خرید اوراق قرضه های دولتی


منبع: سایت اینترنتی مجله "اشپیگل آنلاین" Spiegel Online
ترجمه: اکبر تک دهقان
29 دی 1393- 19 ژانویه 2015


بانک مرکزی اروپا قصد دارد، ضمانتهای متقابل [کشورها] در حوزه یورو طی خرید آتی اوراق قرضه های دولتی را محدود کند. براساس اطلاعات "اشپیگل"، خرید اوراق قرضه های دولتی را باید بانکهای مرکزی هر کشور، خود، بعهده بگیرند، علاوه بر این،  سقفی برای خرید [اوراق قرضه ها] نیز تعیین شده است.


طبق اطلاعات "اشپیگل"، برنامه خرید انبوه اوراق قرضه های دولتی از سوی بانک مرکزی اروپا در حال شکل گرفتن است. براساس جدیدترین برنامه ریزی این بانک، بایستی بانکهای مرکزی حوزه یورو [و نه بانک مرکزی اروپا]، اوراق قرضه های دولتی کشور خود را خریده و نگهداری کنند. رئیس بانک مرکزی اروپا، ماریو دراگی (Mario Draghi)، روز چهارشنبه (14 ژانویه- 24 دی) در برلین، طرح خود در این رابطه را برای صدر اعظم آنگلا مرکل (Angela Merkel) و وزیر مالی ولفگانگ شویب له (Wolfgang Schäuble) تشریح کرده است.*1 این اقدامات باید مانع از آن شوند، که فرضاً آلمان ریسکهای ناشی از ضمانت [خرید این اوراق] برای کشورهای دیگر را برعهده بگیرد.*2

علاوه بر این، بانک مرکزی اروپا درصدد است، برای میزان خرید اوراق قرضه ها، سقفی تعیین کند. در این طرح، هر بانک مرکزی در حوزه یورو، تنها مجاز به دریافت 20% تا 25% از حجم بدهی در معرض بازپرداخت کشور خود  از طریق بازار مالی است. دولت یونان مجاز به شرکت در این برنامه نخواهد بود. به این دلیل، که اوراق قرضه های دولتی آن، در چهارچوب کیفیت استاندارد این برنامه قرار ندارد.*3

رئیس بانک مرکزی هلند، کلاس کنوت (Klaas Knot) در مصاحبه با مجله "اشپیگل"، خواستار شد، که اجرای این برنامه به بانکهای مرکزی هر کشور منتقل شود. بنظر او: "اگر بانک مرکزی هر کشوری، تنها اوراق قرضه های دولتی خود را خریداری کند، در اینصورت این خطر که ریسک مالی منفی [ناشی از این اقدام، میان دیگران] هم تقسیم شود، کمتر خواهد شد."

بعقیده رئیس بانک مرکزی هلند: "ما باید از این ممانعت کنیم، که از طریق "در پشتی"، [یعنی] افزایش حجم ترازنامه بانک مرکزی اروپا [بوسیله افزایش چاپ پول یورو]، تصمیم گیریهایی ممکن شوند، که حق اتخاذ آنها، برای دولتهای منتخب رأی دهنده گان کشورهای حوزه یورو محفوظ است". از نظر مقام فوق، "اگر برنامه پیشنهادی ماریو دراگی از سوی بانکهای مرکزی تحقق پیدا کند، و برای ریسک [ناشی از] اوراق بهادار خریداری شده جدید، هر کشوری، خود ضمانت نماید، بانک مرکزی اروپا به این وسیله روشن میکند، که "برای این بانک، فقط موضوع سیاست پولی و نه سیاست مالی مطرح است."*4
--------------------
توضیحات مترجم

*1- این ملاقات در وجه غالب تحت تأثیر وضعیت سیاسی کنونی یونان، و احتمال قدرت گیری حزب چپ "سیریزا" صورت میگیرد:

اولاً، دولت آلمان پیشاپیش علیه سیاست دولت آتی یونان موضع گیری کرده، و از عدم پذیرش تحمل خسارتی از طریق سیاستهای احتمالی دولت بعدی یونان خبر میدهد.

ثانیاً، این دولت از یک راه حل کم و بیش میانی- که مطمئنناً پیش از این هم، باید اشاراتی به آن صورت گرفته باشد-، حمایت میکند. این راه حلی است، که شاید موجب حمایت کشورهای فرانسه، ایتالیا، اسپانیا و پرتقال از سیاست دولت آلمان گردد- از آنجا که دست آنها برای دریافت وام، تا 25% ارزش حجم بدهی در معرض پرداخت خود را باز میگذارد. به این وسیله باید از شکل گیری یک جبهه "ضد آلمانی" پس از انتخابات بعدی یونان در اروپا جلوگیری شود!

ثالثا، رئیس حزب چپ یونان "آلکسی سیپراس"، در مصاحبه ای که از او بتاریخ 5 ژانویه در نشریه اینترنتی "هافینگتون پست" منتشر شده و ترجمه فارسی آن در پست قبلی همین وبلاگ درج شده، تفاوت نظرات بر سر جهت گیری سیاست اقتصادی در اروپا را به کشمکشی حاد و بسیار جدی میان وزیر مالی آلمان، ولفگانگ شویب له (Wolfgang Schäuble)، و رئیس بانک مرکزی اروپا (Mario Draghi) تعبیر کرده، و اعلام نمود، که سیاست  ماریو دراگی غلبه خواهد کرد! البته این برخورد آلکسی سیپراس، برخوردی خوشبینانه و شاید ساده لوحانه نسبت به عمق و کارکرد اختلاف نظرات میان قدرتمندان کشورهای سرمایه داری پیشرفته است. ملاقات رئیس بانک مرکزی اروپا با صدراعظم و وزیر مالی آلمان در روز 14 ژانویه، و ظاهراً پذیرش خط و مشی پیشنهادی دولت آلمان از سوی ماریو دراگی، باید به این توهم "الکسی سییپراس"، که گویا میتوان از این اختلافات بهره برداری سیاسی نمود، خاتمه دهد.

رابعاً، این ملاقات همچنین نوعی کمک انتخاباتی برای جناح محافظ کاران و سوسیال دموکراتهای راست در دولت کنونی یونان است. به این ترتیب، که اگر کابینه کنونی همچنان بر سر کار بماند، دولت یونان هم میتواند با برخی مذاکرات و آمد و رفت ها، از مزایای این برنامه برخوردار شود- مزیتی که فعلاً این کشور از آن مستثنی اعلام گردیده است.

خامساً، طرح ارائه شده، فقط متوجه وضعیت کنونی نبوده، به آینده، یعنی احتمال قدرتگیری حزب چپ "سیریزا" هم نظر دارد. به این ترتیب که در صورت کسب اکثریت آراء توسط حزب چپ یونان در انتخابات 25 ژانویه، موضوع مذاکرات با این دولت، نه بخشودگی بدهی ها، آنطور که حزب چپ سیریزا در نظر دارد، بلکه در بهترین حالت، چانه زدن در چهارچوب این طرح، یعنی با قرار دادن برخی تبصره ها، احتمال پذیرش حق یونان هم به استفاده از مزایای این طرح خواهد بود.

سادساً، این طرح با حذف یونان از دایره شمول آن، نوعی اخطار جدی به دولت آینده یونان هم محسوب میگردد. یعنی در صورت اصرار جریان "سریزا" به تحمیل نظر خود به سایر کشورهای حوزه یورو، این کشور از برخی از امکانات و منابع این حوزه محروم گشته، طوری که مجبور خواهد شد، بطور داوطلبانه حوزه یورو را ترک کند!

*2- سخنگوی دولت آلمان، وجود این ملاقات را تأیید، اما از محتوای آن چیزی نگفت.

*3- بعید است، که کشورهای فرانسه و ایتالیا و اسپانیا و پرتقال، به سادگی و بدون بحث با طرح فوق موافقت کنند. به این دلیل که مبنای موضع گیری در این طرح، نوعی تشخیص سیاسی، یعنی قرار دادن کیفیتهای سیاسی متفاوت برای کشورهایی است، که ظاهراً در یک اتحاد تنگاتنگ کنار هم ایستاده اند! طبق چنین طرحی، تهیه وام توسط اعضاء حوزه یورو از بازارهای مالی، به اعتبار سیاسی دولت ها و مستقل از حوزه یورو و قوانین اولیه تأسیس آن بستگی خواهد داشت. اعتبار سیاسی کشورها در همانحال اما، موضوعی سیال و تغییر کننده است و با چه مکانیزمی باید در هر مقطعی روشن شود، که یک دولت در چهارچوب این طرح قرار میگیرد و یا قرار نمیگیرد. همچنین، اینکه آیا در شورای بانک مرکزی اروپا، ماریو دراگی قادر به جلب اکثریت آراء برای این طرح خواهد شد، هنوز مسئله ای حل نشده است. این طرح همچنین میتواند بمثابه مقدمه ای برای ایجاد یک حوزه یورو جدید، یا آنچه که پیش از این هم از سوی مولتی میلیاردر آمریکایی، جرج سوروس، همچنین بطور گذرا نیز از سوی رئیس جمهور فرانسه فرانسو اولاند مطرح شده، بحساب آید؛ طرح ادغام و همگونی اتحادیه اروپا با پذیرش دو سرعت متفاوت برای کشورهای قوی و ضعیف در این اتحادیه.

*4- اتخاذ سیاست پولی در حوزه اختیارات بانکهای مرکزی کشورهای حوزه یورو و بانک مرکزی اروپا است. اتخاذ سیاست بودجه ای- مالی اما، وظیفه دولتها، قبل از همه، وزارت مالی و یا دارائی هر کشوری است. در نقل قول از رئیس بانک مرکزی هلند، بویژه بر حقوق دولتهای منتخب در تصمیم گیریهایی تأکید میشود: "که حق اتخاذ آنها، برای دولتهای منتخب رأی دهنده گان کشورهای حوزه یورو محفوظ است"- یعنی تصمیم گیریهای مربوط به سیاست بودجه ای- مالی. بیان این موضوع، با چنین عبارات و مفاهیمی هم، با توجه به انتخابات آتی یونان است. به زبان دیگر: اگر مردم یونان حق دارند، حزب چپ "سیریزا" را انتخاب کنند و اتخاذ سیاستهای مالی را به آن بسپارند، باید به این موضوع هم توجه کنند، که سایر دولتهای حوزه یورو هم، نماینده گان منتخب هستند، و حق دارند، سیاستهای مالی کشورهای خود را تعیین کنند!

یکی از تناقضات اصلی در ترکیب و کارکرد حوزه یورو، سپردن تدوین و اجرای سیاست پولی و حق چاپ اسکناس به بانک مرکزی اروپا، و باقی ماندن تدوین و اجرای سیاست مالی بدون حق چاپ اسکناس در دست دولتهای این حوزه است! در حالیکه در اتخاذ و اجراء سیاست مالی، هر دولتی به ابزار بانک مرکزی و سیاست پولی آن، از آنجمله و بویژه: چاپ اسکناس، نیازمند است. اما در حوزه یورو، این کشور آلمان است، که قدرت اقتصادی- مالی آن، تعیین کننده اصلی سیاست پولی این حوزه است؛ و این در همانحال بطور اجتناب ناپذیری، به تحمیل سیاست بودجه ای- مالی این کشور به سایر کشورهای حوزه یورو هم منجر میگردد- یعنی همانچه در یونان علیه آن مقاومت صورت میگیرد.

طرح جدید دولت آلمان و قبولاندن ظاهری آن به بانک مرکزی اروپا، تناقض بالا را حل نکرده، بلکه آن را بیش از گذشته به موضوع بحث و اختلاف نظر تبدیل خواهد کرد. به این دلیل ساده، که هر کشوری که از این پس دچار بحران بودجه ای- مالی جدی شود، ممکن است از شمول این طرح خارج شده، به حال خود رها گردد! از سوی دیگر، اینکه آیا طبق قراردادهای اولیه تأسیس حوزه یورو، چنین اقدامی مبنای قانونی دارد و یا خیر، هنوز روشن نیست.

در قسمت آخر مطلب، از رئیس بانک مرکزی هلند، حتماً مطلع از موضوع جلسه فوق و چه بسا منبع خبر برای مجله "اشپیگل"، نظر موافق نسبت به طرح نقل میشود- و هلند یکی از کشورهای "نوچه" آلمان محسوب میگردد! این نشان میدهد، که دولت آلمان هنوز در میان نزدیکان خود مشغول یارگیری است، و دولتهای فرانسه و ایتالیا یا از این طرح بطور کامل مطلع نیستند، و یا حتی ممکن است نسبت به آن بدگمان باشند. اما اظهار نظر موافق از سوی بانک مرکزی هلند، میتواند بمثابه عامل فشاری بمنظور نرم کردن فرانسه و ایتالیا هم بحساب آید.
--------------------
محتوای مقاله، دیدگاه مترجم را منعکس نمیکند. اطلاعات موجود در بخش توضیحات، از سوی مترجم و با دقت لازم، از منابع مختلف آلمانی زبان جمع آوری شده اند.
عنوان اصلی مقاله: EZB will Anleihekäufe nationalen Notenbanken überlassen
بانک مرکزی اروپا میخواهد خرید اوراق قرضه های دولتی را به بانکهای مرکزی [کشورهای حوزه یورو] واگذار کند
تاریخ اصلی مقاله: 17 ژانویه 2015- 27 دی 1393
علامت کروشه [] و علامت پرانتز () و مطالب درون آنها، بمنظور انتقال بهتر موضوع، از سوی مترجم بکار رفته اند.
تأکید از طریق فونت درشت و خط کشی، از مترجم است.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

جمعه، دی ۱۹، ۱۳۹۳

یونان در بحران یورو: فرصت یک دگرگونی تاریخی


نویسنده: آلکسیس سیپراس (ALEXIS TSIPRAS)

منبع: نشریه آنلاین "هافینگتون پست" (Huffington Post Deutschland) *1
ترجمه: اکبر تک دهقان
19 دی 1393- 9 ژانویه 2015
  


یونان در آستانه یک تغییر تاریخی قرار گرفته است. سیریزا (SYRIZA)*2، دیگر از مدتها قبل تنها یک امید برای کشور و خلق یونان نیست. بلکه یک چشم انداز برای تغییر سیاست در کل اروپا هم است.*3

بدلیل اینکه اروپا بدون تغییر سیاست [صرفه جویی] بر بحران غلبه نخواهد کرد، و به این دلیل که پیروزی سیریزا در انتخابات 25 ژانویه نیروهای طرفدار تغییر را تقویت خواهد کرد.*4 به این دلیل که بن بست در یونان، همچنین بن بست اروپای کنونی است.*5

در روز 25 ژانویه خلق یونان به این فراخوانده شده، که با رأی خود تاریخ را رقم بزند، تا فضایی برای تغییر و امید برای همه مردم در اروپا ایجاد کند. مردم یونان این اقدام را با رد سیاست شکست خورده [دولت کنونی] انجام خواهند داد و به این وسیله ثابت میکنند: اگر مردم بخواهند، اگر جرئت کنند، اگر بر ترسهای خود غلبه کنند، در این صورت قادر به تغییر امور هستند.

تنها با امید به تغییر سیاست، تغییر مسائل در اروپا شروع میشود. سال 2015 سال 2012 نیست.*6 سیریزا یک هیولا و یک تهدید بزرگ برای اروپا نیست، بلکه این حزب صدای منطق و عقلانیت است. این حزب زنگ بیدارباش برای اروپا است تا آن را از کرختی و خواب بیدار کند. از این رو، دیگر مدتها است که سیریزا، نظیر سال 2012، بعنوان یک تهدید احساس نمیشود، بلکه بعنوان یک فراخوان برای تغییر. آیا از سوی همگان [اینطور احساس میشود]؟

از سوی همگان خیر! یک اقلیت کوچک، حول رهبری محافظه کار دولت آلمان و بخشی از رسانه های سطحی نویس، بر این موضع پافشاری میکنند، که افسانه سازی پیرامون خروج یونان از حوزه یورو را همچنان ادامه دهند.

آنها درست نظیر آقای ساماراز (Samaras) در یونان، دیگر نمیتوانند کسی را [در اروپا] مجاب کنند. اما از آنجا که خلق یونان [سیاستهای] دولت خود را تجربه کرده، قادر است حقیقت را از دروغ تشخیص دهد.
  
آقای ساماراز سیاست دیگری را، جز ادامه سیاست شکست خورده کنونی، ارائه نمیدهد. او خود را و دیگران را به کاهش جدید دستمزدها و کاهش جدید حقوق بازنشستگی و افزایش مالیات ها متعهد ساخته، همه در چهارچوب کاهش درآمدها و تشدید مالیات هایی، که از 6 سال گذشته اعمال میشوند.*7

آقای ساماراز از شهروندان یونان میخواهد که آراء خود را به او بدهند، تا به این وسیله، دور جدید [توافق شده برای بازپرداخت بدهی ها را] عملی کند. از آنجا که او خود را به اجرای سیاست صرفه جویی متعهد کرده، رد سیاست شکست خورده و نابود کننده خود را بعنوان اقدامی تکروانه تفسیر میکند.

به اینترتیب او این واقعیت را پرده پوشی میکند، که یونان بعنوان عضو حوزه یورو، به تحقق اهداف معینی متعهد شده، و نه به پذیرش سیاستهایی، که از آن طریق، این اهداف تحقق پیدا میکنند.*8 به این دلیل، و درست در مقابل حزب حاکم نئو دموکراسی (Nea Dimokratiaسیریزا در برابر خلق یونان تعهد سپرده، از اولین روزهای کار خود در دولت، یک برنامه ویژه، ثمربخش در ارتباط با هزینه ها، و متوازن بلحاظ مالی- بودجه ای، یعنی "برنامه سالونیک" ("Thessaloniki Programm") را عملی کند- و این تماماً بدون توجه به مذاکرات ما با کشورهای وام دهنده.*9

ما میخواهیم وضعیت بحرانی انسانی را با اقداماتی هدفمند مهار کنیم، و یک سیاست بودجه ای- مالی عادلانه اجراء کنیم- بطوریکه الیگارشی مالی یعنی نیرویی که طی 4 سال اخیر دست نخورده باقی مانده هم عاقبت سهم خود را بپردازد. با یک برنامه که مجدداً اقتصاد را تقویت کند، با بیکاری بیسابقه مقابله نماید و رشد اقتصادی را به یونان بازگرداند.*10

با انجام رفرمهای عمیق در شیوه کار دولت و بخش دولتی، چونکه هدف ما نه بازگشت به سال 2009، بلکه این است که هر آنچه کشور را به لبه ورشکستگی اقتصادی و اخلاقی کشانده، تغییر دهیم.

اقتصاد فامیلی، دولتی با موضع خصمانه علیه شهروندان خود، فرار از مالیات و تقلب های مالیاتی، درآمد قاچاق، قاچاق مواد سوختی و سیگار- اینها تنها گوشه ای از اجزاء قدرت [سیاسی] هستند، که کشور ما را سالهای طولانی در چنگ خود گرفته است.

این سیستم، کشور را به لبه پرتگاه استیصال کشانده و هنوز همچنان حاکم است- [آنهم] تحت عنوان یک برنامه ملی اضطراری و از وحشت وقوع بحران. در واقعیت اما این نه وحشت از بحران، بلکه ترس از تغییر است. ترس و تقصیر حاکمیتی که خلق یونان را به یک تراژدی بیسابقه سوق داده است.

و آنان که برای همه چیز مسئول هستند، اگر حتی در کمترین حدی از تراژدی یونانی دوره باستان مطلع باشند دلایل زیادی برای وحشت کردن خواهند داشت، به این دلیل که پس از نخوت وخودبینی، نوبت مجازات عادلانه و پاکسازی فرا میرسد.

اما مردم در یونان و اروپا نباید از هیچ چیزی وحشت کنند. به این دلیل که سیریزا، نه فروپاشی یورو، بلکه نجات آن را میخواهد. و نجات یورو برای کشورهای عضو، اگر میزان بدهی های دولتی از کنترل خارج شوند، غیرممکن است.

مسئله بدهی ها، نه فقط مشکل مردم یونان، بلکه یک معضل اروپایی است.*11 و اروپا، به خود، یک بحث و راه حل پایدار را [در این رابطه] بدهکار است. سیریزا و چپ اروپا این استدلال را مطرح میکنند، که در چهارچوب یک توافق اروپایی، بخش بزرگی از ارزش اسمی بدهی های دولتی مستهلک اعلام شوند، یک تمدید مهلت برای بازپرداخت مقرر گشته، و یک قرار رشد اقتصادی اعلام شود، قراری که برپایه آن، بدهیهای باقی مانده، بطور هدفمند [برای تأمین رشد اقتصادی] بازپرداخت شوند. تنها به این طریق میتوان امکانات باقی مانده را صرف رشد اقتصادی نمود.*12
  

نمودار درصد بدهیهای دولتی کشورهای عضو اتحادیه اروپا نسبت به ارزش تولید داخلی سالانه آنها در فصل اول سال 2014- در مقطع فوق، هنوز آمار مربوط به ایرلند و هلند آماده نشده بود.

ما شرایطی را برای بازپرداخت بدهی های دولتی طلب میکنیم، که کشوری را در رکود کامل اقتصادی خفه نکند، و مردم را به استیصال و فقر سوق ندهد. آقای ساماراز، با موضع خود مبنی بر حفظ بدهی های دولتی، به یونان لطمه میزند. او نه فقط سطح خواسته های ما را در مذاکرات [با ترویکا] پایین می آورد، بلکه اصلاً مذاکرات را رد میکند.

وقتی کسی می پذیرد، که باید بدهی ها حفظ شوند، و قرار مهلت کنونی بازپرداخت بدهی ها، یک "موفقیت" است، دیگر چه چیزی برای مذاکره باقی میماند؟*13

امروز ما میتوانیم دو استراتژی متضاد برای آینده اروپا را از هم تشخیص بدهیم. در یک طرف، دیدگاهی که از سوی آقای شویب له (Schäuble) [وزیر مالی آلمان] نمایندگی میشود، قرار دارد: [طبق این نظر،] مقررات و اصولی که پیرامون آنها [میان کشورها و ترویکا] توافق شده، باید همچنان پیش بروند. صرفنظر از اینکه عملی هستند یا خیر!

در طرف دیگر، این استراتژی قرار دارد: "هر اقدامی که لازم است"، [باید انجام شود] تا "یورو" نجات پیدا کند- این جمله را اولین بار رئیس بانک مرکزی اروپا بکار برد.*14 در واقعیت، انتخابات پارلمانی آتی یونان ترکیبی از [چگونگی برخورد به] این دو استراتژی مختلف هستند.

من معتقدم که نظر دومی [نظر رئیس بانک مرکزی اروپا]، بدلیل دیگری هم خود را به کرسی خواهد نشاند. به این دلیل که یونان، سرزمین سوفوکل بود؛ کسی که به ما، در [اثر خود] "آنتی گونه"، آموخت:

 لحظاتی وجود دارند، که در آنها، عدالت، بالاترین قانون است!*15
--------------------
توضیحات مترجم

*1- "هافینگتون پست"، یک رسانه آنلاین آمریکایی است، که از سوی سه نفر، از آنجمله، آریانا هافینگتون در ماه مه 2005 تأسیس شده است. خط مشی سیاسی آن، بعنوان "لیبرال چپ" معرفی میشود. این رسانه از فوریه سال 2011، به کنسرن اینترنتی "AOL" تعلق دارد. از سال 2013، نسخه آلمانی آن هم منتشر میشود.

براساس یک بررسی بازاریابی، از سایت نشریه آنلاین "هافینگتون پست" در ماه مه سال 2013، 77.2 میلیون نفر بازدید کننده در سراسر جهان بازدید کرده اند، که از آن میان، 47.8 میلیون نفر از مراجعین به بخش آمریکایی آن تعلق داشته است. روزنامه آلمانی "تاتس" (Die taz) از این نشریه بعنوان نشریه ای با بیشترین بازدید کننده در اینترنت نام برده است. نشریه آلمانی "اشپیگل آنلاین"، این نشریه اینترنتی را بعنوان مهمترین منبع خبر برای میلیونها آمریکایی و مؤثرترین "رسانه آلترناتیو" در ایالات متحده آمریکا معرفی میکند.

*2- سیریزا، مخفف: جبهه متحد اجتماعی، بعنوان ائتلاف نیروهای چپ رادیکال، از اتحاد 9 گروه سیاسی و اجتماعی در سال 2004 شکل گرفت. این جریان سپس در ماه مه سال 2012 به یک حزب تبدیل شد. هدف از تأسیس حزب در وحله اول، آماده شدن برای انتخابات پارلمانی ژوئن 2012 بود. بزرگترین سازمان از میان 9 جریان فوق، اتحادی تحت نام "سیناسپیز موس" (Synaspismos)، جبهه متحدی از جوانان حزب کمونیست یونان و جریان "چپ های یونان"،  به رهبری آلکسی سیپراس بود. این اتحاد با نام کامل "ائتلاف چپ ها، جنبشهای اجتماعی و محیط زیست" از سال 1996 تاکنون، بطور لاینقطع در پارلمان یونان حضور دارد.

در ماه ژوئن سال 2010 و هنوز پیش از تشکیل سیریزا، جریانی تحت عنوان "دیمار" (چپ دموکراتیک) عضو اتحاد "سیناسپیز موس" دست به انشعاب از آن زد، که در انتخابات ژوئن 2012 نیز با کسب 6.3% آراء وارد پارلمان شد. این حزب، با 10 نماینده در پارلمان، با خودداری از قبول مستقیم پست وزارت، تنها با حمایت از دو وزیر مستقل در کابینه کنونی، تا ژوئن سال 2013 در دولت محافظه کار- سوسیال دموکرات حضور داشت. در مقطع فوق، این گروه در اعتراض به تعطیل رادیو تلویزیون دولتی، از حضور غیرمستقیم در کابینه نیز کنار کشید.

*3- حزب سیریزا، عضو "حزب چپ اروپا" هم هست. در این  حزب، که در سال 2004 با شرکت اولیه 15 حزب تشکیل شد، هم اکنون 21 حزب چپ اروپایی عضویت و 9 حزب چپ دیگر بعنوان اعضاء ناظر حضور دارند. بدلیل نقشی که هم اکنون سیریزا در میان چپ اروپا دارد، تأثیرات نقش سیاسی آن در یونان بر سیاستهای داخلی و اروپایی کل چپ اروپا قابل انکار نیست.

موضع گیری چند روز پیش رئیس جمهور فرانسه نیز، که برخلاف دولت آلمان، بر حق مردم یونان به تعیین سرنوشت خویش مهر تأکید گذاشت، نمایش وجود گرایشی نیرومند در اروپا برای ایجاد تغییرات در سیاست اقتصادی و بودجه ای تحمیلی از سوی دولت آلمان است.

*4- خط و مشی عمومی نیروهای چپ اروپا، البته منهای سوسیال دموکراسی، نه سیاست صرفه جویی دولتی موسوم به سیاست ریاضت اقتصادی، بلکه سیاست افزایش سرمایه گذاری؛ نه کاهش هزینه های دولتی در بخش اجتماعی بلکه افزایش آن بمثابه همچنین یک فاکتور افزایش نرخ رشد اقتصادی است. از دید این نیروها، در کشورهای صنعتی قدیمی، بطور مداوم نرخ رشد سرمایه گذاری براساس توسعه صنعتی کاهش می یابد، از این رو، عنصر محرکه اصلی نرخ رشد اقتصادی در واقع به بخش آموزش، تندرستی، تحقیقات، بهبود وضعیت بازنشستگان، افزایش قدرت خرید و مصرف عموم مردم و خلاصه: به بهبود کیفیت زندگی منتقل میگردد.

*5- براساس آخرین نظر سنجی ها، در انتخابات پارلمانی در روز 25 ژانویه، سیریزا ممکن است به 30.4% آراء و حزب حاکم کنونی به 27.3% آراء و حزب جدیداً تأسیس شده و انشعابی از حزب سوسیال دموکرات پاسوک شریک در دولت کنونی، یعنی "حزب سوسیالیست های دموکراتیک" نخست وزیر سابق گئورگیو پاپاندرو نیز، با کسب 6.1% به سومین حزب نیرومند در پارلمان تبدیل شوند.

در انتخابات ماه ژوئن 2012، حزب حاکم کنونی دارای 29.66% و به 129 کرسی، حزب چپ سیریزا دارای 26.89% و به 71 کرسی، حزب سوسیال دموکرات پاسوک 12.28% و به 33 کرسی دست پیدا کردند. البته در تغییر و تحولات بعدی در پارلمان، بخشی از نماینده گان از همه فراکسیونها بجز حزب چپ، جدا شده، در مجموع دو فراکسیون جدید دیگر ایجاد کردند که از نمایندگان دو حزب ائتلاف هم در آن میان وجود دارند. هم اینک ائتلاف حاکم دارای 158 کرسی و سیریزا 71 کرسی در پارلمان یونان هستند.

*6- اشاره به سال 2012، به منظور اشاره به انتخابات پارلمانی یونان در ژوئن سال فوق است، که رسانه های اروپایی، تصویری نسبتاً هولناک از سیریزا و امکان قدرت گیری آن ارائه دادند.

*7- براساس گزارش یک مؤسسه پژوهشی در منبع زیر، از سال 2010 تا سال 2014، از طریق تحقق طرحهای "ترویکامجموعاً 62.5 میلیارد یورو در یونان "صرفه جویی" شده؛ یعنی از درآمدها و خدمات متعلق به مردم کاسته شده است. هم اکنون، یک سوم مردم یونان، فاقد بیمه درمانی قانونی گشته، و 300000 خانوار به زیر خط فقر سقوط کرده اند.


*8- این نقطه قوت سیریزا است، که تلاش میکند، از میدان مانورهای موجود، یعنی حق انتخاب یک سیاست دیگر، استفاده کند. باقی ماندن در حوزه یورو، حل بحران بدهی ها و همگامی کلی با هدف نهایی "ترویکا"، نباید به معنی بکارگیری همان سیاستی باشد که از بروکسل و برلین و واشنگتن دیکته میشود.

*9-"برنامه سالونیک"   (Thessaloniki Programm)، به محتوای سخنرانی آلکسیس سیپراس در روز 16 سپتامبر 2014 در نمایشگاه صنعتی "سالونیک"، دومین شهر پرجمعیت این کشور، مربوط میگردد.

دولت و احزاب سیاسی یونان، سنتاً در جریان برگزاری این نمایشگاه صنعتی پاییزی، برنامه ها و اهداف یکسال آتی خود را تشریح میکنند. در تاریخ مورد اشاره، الکسیس سیپراس طی سخنانی، برنامه خود را در صورت به قدرت رسیدن حزب چپ سیریزا عرضه کرد، که رئوس کلی آن به قرار زیر بود:

1- سیستم تندرستی همگانی رایگان.
2- افزایش دوباره حداقل دستمزد ماهانه به 751 یورو، که از سوی دولت و تحت فشار ترویکا به 586 یورو کاهش یافته است.
3- برقراری دوباره معافیت مالیاتی برای درآمدهای سالانه تا 12000 یورو برای کارگران و مشاغل آزاد.
4- برقراری مجدد سطح حقوق بازنشستگی سابق، که از سوی دولت کاهش یافته است- حداقل برای بخشی از بازنشستگان دارای حقوق ماهیانه کمتر از 700 یورو، که شامل 1.3 میلیون نفر میگردد.
5- خواست برگزاری فوری انتخابات زودرس پارلمانی 

در منبع دیگری این موارد هم اضافه شده است:

6- برقراری مجدد پرداخت عیدی در آخر سال برای حداقل 1.2 میلیون نفر دریافت کننده گان سطح پایین حق بازنشستگی.
7- کمک دولتی بمبلغ 4 یورو برای هر مترمربع، برای پرداخت هزینه اجاره خانه برای 25000 خانوار.
8- برق مجانی برای 300000 خانواده، که زیر خطر فقر زندگی میکنند.
9- در برابر سیاست "ترویکا"، مبنی بر تسهیل اخراج کارگران در بخش خصوصی و کاهش مشاغل در بخش دولتی، قول ایجاد تدریجی 300000 محل کار و بازگشت به کار کارمندان اخراج شده.
10- قول پس گرفتن قانون افزایش مالیات بر گازوئیل تا 460% و در پیوند با آن: کاهش قیمتهای سوخت تا 90 سنت در هر لیتر.
11- طی 7 سال، مبلغ 20 میلیارد یورو از 68 میلیارد یورو کسری ناشی از فرار مالیاتی ثروتمندان یونان را به خزانه دولت بازگرداند.


مجموع هزینه ای که برنامه معرفی شده سیریزا به بار خواهد آورد، به میزان 11.3 میلیارد یورو تخمین زده میشود- از آن میان، 1.8 میلیارد یورو، برای مقابله فوری با فاجعه انسانی، یعنی حل عاجل ترین معضلات اجتماعی.

*10- در منبع زیر اعلام میشود، که هر روز بدلیل عدم توانایی پرداخت هزینه، برق خانه های مردم قطع میشود.


در منبع زیر ذکر میشود، که هم اکنون 25% از جمعیت یونان، در زیرخط فقر زندگی میکنند. در همانحال اما، از محصولات نظامی آلمان در آخرین سال، 15% به یونان، 11% به آفریقای جنوبی و 10%  به ترکیه صادر شده است!


*11- در منابع مختلف اینترنتی، آمارهای ناکاملی نسبت به حجم مقداری بدهی دولتی یونان وجود دارد. مهمترین منابع، این مقدار را 340 میلیارد یورو و در سطح 175% حجم تولید ناخالص داخلی سالانه کشور یونان معرفی میکنند.

درمنبع دیگری از لابلای مصاحبه خانم زهرا واگن کنشت (Sahra Wagenknecht) معاون فراکسیون حزب چپ آلمان در پارلمان این کشور، میتوان خواند:

تاکنون بسیار بیش از 200 میلیارد یورو به  یونان کمک شده، که 95% آن تحت عنوان بهره و نظایر آن، به جیب بانکها و بانکهای تأمین سرمایه (هج فوندها) رفته است. همچنین سهم  مالیات دهندگان آلمانی در این میان، 50 میلیارد یورو تخمین زده میشود.


*12- در منبع پایین اعلام میشود، باید حداقل نیمی از 340 میلیارد یورو بدهی دولتی یونان حذف شود و نسبت ارزش بدهی های دولتی به ارزش تولید ناخالص داخلی سالانه این کشور به 90% تنزل یابد- نرخی که هم اکنون 175% است. این رقم در سال 2009، 130% بوده است. ارزش تولید ناخالص داخلی سالانه یونان، 1.3%  ارزش کل تولید ناخالص داخلی اتحادیه اروپا است.


در منبع دیگری ذکر میشود، که 90% بدهی های دولتی یونان، از طریق انتشار و فروش اوراق قرضه های دولتی، یعنی به شیوه سنتی تأمین مالی دولت ها بوجود آمده است.

*13- مطالبه اصلی سیریزا و چپ اروپا، بخشودگی بدهی های دولتی یونان است. از این رو، برخی منابع آلمانی برای جلوگیری از خسارت بزرگ، به خسارت کمتر راضی شده، از لزوم بخشودگی 50% بدهیهای دولتی یونان سخن میگویند.

*14- جمله ماریو دراگی، که آلکسیس سیپراس به آن اشاره دارد، در کنفرانسی از سرمایه گذاران در لندن در روز 26 ژوئیه 2012 به ترتیب زیر بیان شده است: در چهارچوب اختیارات ما، بانک مرکزی اروپا آماده است، همه اقدامات ضروری را انجام دهد، تا یورو را حفظ کند. "و از من باور کنید، این [اقدامات] کفایت میکند." و: "اگر بهره [درخواستی از سوی بازارهای مالی] برای اوراق قرضه های دولتی کشورهای بحران زده حوزه یورو، مزاحم تأثیر سیاست پولی ما شوند، [حل آن] در چهارچوب اختیارات ما قرار میگیرد."

26.07.2012

 سیاست بانک مرکزی اروپا، بویژه شخص ماریو دراگی (Mario Draghi) مبنی بر حفظ نرخ بهره بانکی پایه بسیار پایین، و همزمان با آن، خرید انبوه اوراق قرضه های شرکت ها و دولت ها، پیش بینی شده حدوداً تا 1000 میلیارد یورو، درست در چهارچوب "اختیارات" این بانک در اشاره بالا، قبل از همه بنفع کشورهای بحران زده اروپا، نظیر یونان، ایتالیا، اسپانیا و پرتقال تمام شده است. در خبرها آمده، که دولت یونان هم اینک برای دریافت وام از بازارهای مالی از طریق فروش اوراق قرضه های دولتی، تنها 2.4% بهره میپردازد- در حالیکه همین نرخ برای آلمان حتی 2.7% است! این عمدتاً ازطریق کاهش حجم اوراق قرضه ها در بازارهای مالی اروپا از طریق خریدهای بانک مرکزی اروپا کسب شده است- یعنی عمل به همان سیاستی، که رئیس بانک مرکزی اروپا در کنفرانس سرمایه گذاران در لندن اعلام کرده بود.

*15- سوفوکل (Sophokles)، تولد 497 یا 496 پیش از میلاد در کولونوس (اطراف آتن)- مرگ 406 یا 405 پیش از میلاد در آتن، در کنار "آشیل" و "اوری پید"، از شخصیت های مشهور هنر تأتر دراماتیک یونان باستان محسوب میگردد. مهمترین آثار هنری او، قبل از همه "آنتیگونه" (Antigone) و "اودیپ شهریار" (Ödipus auf Kolonos)، در سراسر جهان بر روی صحنه تأتر اجرا میشوند.
--------------------
محتوای مقاله، دیدگاه مترجم را منعکس نمیکند. اطلاعات موجود در بخش توضیحات، از سوی مترجم و با دقت لازم، از منابع مختلف آلمانی زبان جمع آوری شده اند.
عنوان اصلی مقاله: Griechenland in der Euro-Krise: Die Chance des historischen Wandels
یونان در بحران یورو: فرصت یک دگرگونی تاریخی
تاریخ اصلی مقاله: 5 ژانویه 2015- 15 دی 1393
علامت کروشه [] و علامت پرانتز () و مطالب درون آنها، بمنظور انتقال بهتر موضوع، از سوی مترجم بکار رفته اند.
تأکید از طریق فونت درشت و خط کشی، بجز عنوان "سیریزا" در اصل مقاله، از مترجم است.
گرافیک مربوط به بدهی های دولتی در اروپا، انتخاب مترجم است.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ